Balsam for kropp og sjel

 

Balsam for kropp og sjel

 

I går var det en skitur i flott vær jeg trengte for å «gjenopprette balansen.» Det var balsam for både kropp og sjel, og jeg kjente hvor mye påfyll av energi det ga meg. Å føle seg bra med seg selv er den aller beste måten å lade sine mentale batterier på.  Det fysiske og det mentale henger tett sammen og utfyller hverandre. Fysisk god form påvirker vår mentale helse.

 

Det som er bra for meg er ikke nødvendigvis bra for deg, og omvendt. Vi må derfor spørre oss selv hva er det jeg trenger i dag?

 

Rett oppmerksomheten din innover i deg selv og kjenn etter;

 

👉 Hvordan har jeg det idag ?

👉 Hva trenger jeg i dag?

 

Følelser er en tilstand som sitter i kroppen, det er livssituasjonen vår der og da. Når vi kjenner på følelser i forhold til kjærlighet, glede og lykke så tilfører det oss mer energi. Er vi i motsatt ende av skalaen, og føler på en form for frykt, vil det tappe oss for energi.

 

Det var deilig å få gjenopprettet balansen med en flott skitur, balsam for kropp og sjel, tilførsel av ny energi.  Så lytt innover, bli bedre kjent med deg selv og hva du trenger, for det er der i ditt indre du finner svarene. Det er når du vet hva du trenger at det er lettere å gjøre noe med det.

 

Om du synes det er vanskelig å få kontakt med din egen indre kropp, kan du prøve om denne pusteøvelsen vil være nyttig («Bevisst pusting» fra Eckhart Tolle sin bok «Det er nå du lever»). 

 

Jeg gjengir den her slik den er beskrevet i boken (sitat):

 

«Bevisst pusting,  som er en effektiv meditasjonsteknikk i seg selv, vil etter hvert bringe deg i kontakt med kroppen. La oppmerksomheten følge pusten når den beveger seg inn i og ut av kroppen. Føl hvordan mellomgulvet utvider seg og trekker seg sammen i takt med inn- og utpusten. Hvis du er en visuell type, kan du lukke øynene og forestille deg selv omgitt av lys, eller innhyllet i en lysende substans – en sjø av bevissthet. Pust så inn det lyset. Føl hvordan den lysende substansen fyller kroppen din, og hvordan den gjør også den lysende.  Etter hvert kan du gradvis fokusere mer på den indre kroppsfølelsen. Nå er du i kroppen din. Pass på at du ikke henger deg opp i et visuelt bilde.»

 

Deretter kan du prøve å gradvis fokusere mer på den indre kroppsfølelsen.  Det  Eckhart Tolle kaller for «en effektiv selvhelbredende meditasjonsteknikk som du kan benytte når du føler at du trenger å styrke immunforsvaret ditt» (sitat):

 

 «Lukk øynene. Ligg flat på ryggen. Rett oppmerksomheten mot de forskjellige delene av kroppen: Hender, føtter, armer, ben, mellomgulv, brystkasse, hode og så videre. Føl livsenergien i disse kroppsdelene så intenst du kan. Dvel ved hver kroppsdel i en 15 sekunders tid. Så lar du oppmerksomheten skylle som en bølge gjennom kroppen et par ganger, fra føttene til hodet og tilbake. Dette trenger ikke å ta mer enn et minutts tid. Etter det føler du hele den indre kroppen – som ett enkelt energifelt. Hold fast på den følelsen i et par minutter. Forbli intenst tilstedeværende hele tiden, tilstedeværende i hver eneste av kroppens celler. Ikke bry deg om at sinnet fra tid til annen lykkes i å trekke oppmerksomheten din ut av kroppen og får deg til å falle i tanker. Når du oppdager det, styrer du bare oppmerksomheten inn i kroppen igjen.»

 

Boken «Det er nå du lever» av Eckhart Tolle kan jeg sterkt anbefale,  en bok som handler om det å være menneske, hvordan vi er satt sammen.  Gjennom vårt indre får vi innblikk i hvordan vi kan bli bedre kjent med oss selv, det å lære å være oss selv, og på den måten ha det bedre med oss selv.  

 

Det gjelder å finne roen ,  og hva du trenger for å være i balanse. For en person kan det være en fin skitur og nyte naturen i fulle drag. En annen dag kan den samme personen få ny energi av å se favorittlaget sitt i fotball. For andre igjen kan en opera eller ballett gi påfyll av energi.  Til mer vi lærer oss å lytte til vårt indre jo, lettere blir det å finne det vi trenger. 

 

Vi har lett for å henge oss opp i vi hva andre sier og mener om oss, samtidig som vi snakker ned oss selv, tenker negative tanker om oss selv. Det er kun du selv som må finne det ut, og det er ikke andre som skal bestemme hva du trenger som gir deg energi, hva som er din balsam for kropp og sjel. Det er derfor like viktig at du lærer deg å si nei til de og det som tapper deg for energi. 

 

Du vil da bli tryggere på deg selv, du vil stole mer på deg selv. Stoler du mer på deg selv gir det deg  

bedre selvfølelse . Du vil da merke økt velvære og at du blir sterkere mentalt. Det du mater inn vil påvirke din mentale styrke. 

 

Hvordan du snakker med deg selv vil påvirke din viljestyrke, hvordan du mestrer stress, din motivasjon, dine rutiner og handlinger i hverdagen. Velg derfor å si gode ting til deg selv.

 

Hva har du sagt til deg selv idag? Affirmasjoner er positive setninger du sier til deg selv. Skriv ned noen setninger med alt du er god på og gjenta de høyt noen ganger til deg selv hver dag. Heng de på en synlig plass slik at du ser de i det daglige. Du kan også spille de inn på en lydfil som du hører på jevnlig.

 

Lær deg å nyte øyeblikket, vær der, vær tilstede i deg selv. Observer utenfra og inn, og lytt med hele kroppen.  Se alt rundt deg, lytt til lydene og luktene, ta på og berør det du observerer.  Alt dette forsterker opplevelsen din,  og du kjenner på gleden av bare å være.

 

Lær deg å si til deg selv:

  • Føler jeg meg bra akkurat nå?
  • Hva foregår inne i meg akkurat nå?

 

Når du lærer deg å rette oppmerksomheten din like mye innover i deg selv som til det du har rundt deg (omgivelsene), vil du oppleve å få mer orden på ditt indre, da vil også det ytre lettere komme på plass.

 

Når dagen er ferdig ta en kort oppsummering og vær stolt av deg selv for det du har fått tilHa fokuset ditt på å imponere deg selv, det er ikke alle andre du skal imponere, så vær bare deg selv. 

 

Å føle seg bra med seg selv er den aller beste måten å lade sine mentale batterier på.  

 

Og da er ....Livet herlig!

 

 

Finn balansen din og den du ønsker å være!

Så spør deg selv hver dag; «Hva er det jeg trenger for å være i balanse idag?»

Som sertifisert mental trener kan jeg være din samtalepartner med fokus på deg og dine ressurser, om du er leder, idrettsutøver, eller en person som rett og slett ønsker å gjøre noen endringer i livet sitt.  Om du trenger litt drahjelp med å finne ressursene dine, og hente frem den gode balansen i livet ditt,  kan mental trening være en mulig løsning for deg.  

 

Trykk på bildet under dersom du ønsker en uforpliktende gratis samtale.

Med vennlig hilsen

 

Bernt-Åge Grimstad