En grå hverdag.....?               

 

Vi opplever vel alle av og til den gråe hverdagen, mens vi andre dager opplever at vi er proppfull av energi.

 

Spesielt etter en ferie kan det være tungt å komme igang igjen for mange av oss.  Når da været i tillegg ikke viser seg fra sin beste side blir det kanskje enda tyngre å dra igang, eller komme inn i rytmen igjen som det så fint heter.

 

Hvor ble det av overskuddet, tenker du kanskje?  Hvordan får jeg skrudd på bryteren og sette meg i jobb-modus igjen?

 

Nei, det er kanskje ikke bare å skru på bryteren etter en ferie der du har vært i en helt annen boble enn jobb, og det er bra. For mange er det dessverre blitt slik i dag at selv når de har fri så klarer de ikke å koble ut jobben. 

 

Med måten vi jobber på i dag, så er det altfor mange som er tilgjengelig hele døgnet, det blir da ikke et markert skille mellom jobb og fritid. Så du er heldig dersom du har vært helt avskrudd fra jobben i ferien, det kan være et tegn på at du har klart å slappe av, ladet batteriene og hentet ut ny energi. 

 

Er du en person som ikke har klart å koble ut jobben i ferien, men hele tiden hatt den i bakhodet, og gruet deg til at du skulle begynne på igjen.  Du møter da kanskje på jobb med tanker rundt alt du ikke fikk gjort før ferien, alle oppgavene som venter på deg. Du blir stresset allerede før du egentlig er igang.

 

Kanskje du i tillegg har en leder eller arbeidskollega som du ikke har verdens beste kjemi med, og at du derfor gruer deg ekstra til å komme tilbake? Eller du må fortsatt sitte på hjemmekontor, og savnet etter samværet med gode kollegaer begynner å bli uutholdelig.

 

Ja vi er forskjellige, både hvordan vi reagerer og hvordan vi forholder oss til hverandre, men likevel så er det mye vi selv kan gjøre for at hverdagen vår blir mindre grå. For du kan i stor grad påvirke selv slik du vil ha det. 

 

Det aller viktigste etter min mening er å ha et klart skille mellom jobb og fritid, skru av jobben når du har fri.  

 

Under finner du noen enkle tips  som kan bidra til  å gi deg en bedre hverdag og livssituasjon.  

 

Hvordan har jeg det ...egentlig? 

 

Er du flink til å stille deg selv spørsmål  hvordan har jeg det egentlig? Er du fornøyd med deg selv og livet ditt slik som det er nå?

 

Og, om du ikke har det bra,  hvordan kan du gjøre endringer slik at du får det bedre?

 

I en travel hverdag er det lett å glemme både seg selv og de rundt oss. Fokuser på de du er glad i, og tilbring mer kvalitetstid i sammen med de.

 

Husk å feire andre sin suksess, for det at andre gjør det bra tar ikke fra deg muligheten til å gjøre det bra. Så trekk heller de som har suksess nærmere til deg, for bitterhet suger til seg store mengder mental energi som kunne blitt brukt på noe helt annet.

 

 

Forpliktelse overfor meg selv

 

Hvilken plan har jeg med det «jeg holder på med»?  Gjør jeg bare det jeg må gjøre for å nå målet mitt? Eller gjør jeg ting som ikke bringer meg til målet. Hva bruker jeg tiden min på?

 

Når du forplikter deg så har du en klar plan for det du må gjøre for å oppnå det du ønsker. En som er forpliktet til noe, har ingen unnskyldninger for å ikke gjøre noe som stod på planen. Da gjennomfører du de øvelsene og treningsøktene som du hadde bestemt deg for.  Da utsetter du de ikke til i morgen fordi det ble dårlig vær eller for at du ikke rakk det. En som er forpliktet, vet hva som skal gjøres,  når det skal gjøres og hvorfor det er viktig. 

 

Vær en kilde som gir

 

Du kan selv fremkalle en virkelighet du ønsker deg. Den beste måten å gjøre det på er å gi til noen andre det du selv ønsker deg. For det er det å gi som "produserer" det å ha noe.

 

Følelsen av å ha overflod av noe er der i det øyeblikket du selv føler at du har mer av dette enn noen andre. Så gi til den personen en del av det du selv har.  For eksempel om du ønsker mer glede i livet, bring humor inn i livet til noen andre. 

 

Dette fungerer på alle områder. Vær derfor en kilde som gir. Gi av det du selv ønsker å motta.   

 

 

Morgenstund -  og gull i munn

 

Her er noen eksempel på spørsmål du kan stille til deg selv og reflektere rundt i en tidlig morgenstund:

 

  • Hva er jeg glad for i livet mitt nå?
  • Hva er jeg spent på i livet mitt nå?
  • Hva er jeg stolt av?
  • Hva gjør meg glad og lykkelig?
  • Hva er jeg takknemlig for?
  • Hvem er viktig i livet mitt nå, og hvordan har vi det sammen?

 

 

Dette har jeg fått til idag?

 

Her er noen spørsmål til deg selv, refleksjon før du legger deg om kvelden:

 

  • Hva har jeg gitt i dag?
  • Hva har jeg lært idag?
  • Hvilke kvaliteter har jeg fått tilført i livet mitt idag? 

Dette var noen enkle tips som kan bidra til å påvirke din mentale helse og livssituasjon i positiv retning. Systematisk mental trening og større oppmerksomhet på mentale prosesser kan være til stor hjelp for å forbedre livssituasjonen, skape en ønsket utvikling og fremgang. 

 

Jeg er opptatt av å hjelpe mennesker med en positiv endring. Som sertifisert mental trener kan jeg være en samtalepartner med fokus på deg og dine ressurser, om du er leder, idrettsutøver, eller ønsker å gjøre  endringer i livet ditt.  

 

Nå gleder jeg meg til å dele min kunnskap og erfaring med deg. 

 

Jeg kan hjelpe deg, bedriften, virksomheten eller klubben med:

 

  • Lagbygging
  • Mental trening
  • Oppfølging og utvikling av medarbeidere og ledere
  • Målbildeprosesser
  • Utarbeidelse av rutiner og arbeidsprosesser
  • Servicekvalitetsprogram - «det lille ekstra»
  • Tekstoppdrag

 

 

Send meg gjerne en e-post dersom du ønsker å komme i kontakt med meg.

Du kan også ringe meg på 97670504.

Med vennlig hilsen

 

Bernt-Åge Grimstad