Evaluering av egne prestasjoner              

 

Evaluering av seg selv

 

En idrettsutøver eller en person som skal løse en viktig arbeidsoppgave trenger å prestere på et høyt nivå. For å prestere på et høyt nivå er det for en idrettsutøver viktig å være i fysisk god form, men fysisk form er ikke nok, du må i tillegg være mentalt sterk. 

 

Mentale ferdigheter er det blitt større og større fokus på både innen idrett og i arbeidslivet. Gode prestasjoner er avhengig av at du også er mentalt sterk.  Vi kan eksempelvis lett se på en fotballspiller som ikke er mentalt sterk, da fører det gjerne til at det gjøres tekniske feil, selv om det i utgangspunktet ikke er de tekniske ferdighetene som er mangelfulle, det fysiske og det mentale henger nemlig nøye sammen. 

 

«Å være best når det gjelder», er et kjent uttrykk. Det kan utgjøre en stor forskjell dersom du er en person som takler presset på en slik måte at du er best når det virkelig gjelder. Slike personer klarer hver gang å hente ut det beste i seg. Sagt på en annen måte; «de har funnet sitt riktige spenningsnivå». 

 

For skal du prestere på et høyt nivå, må du hverken ha et for høyt eller for lavt spenningsnivå. Har du et for lavt speningsnivå blir du sløv og likegyldig. Personer med for lavt speningsnivå presterer derfor ikke på sitt beste. 

 

Når du har et for høyt spenningsnivå kan det føre til at du blir fort «gira» og nervøs, da binder du deg, blir anspent og stresset. Personer som er anspent og stresset klarer ikke å hente ut sitt beste.  Når du blir stresset blir du redd for å gjøre feil, og når du er redd for å gjøre feil da gjør du enda flere feil. Frykten tar da overhånd og du er i ferd med å miste flyten i de oppgavene du skal løse. 

 

Når du er redd for å mislykkes blokkerer du mye energi og du mister selvtillit og tro på deg selv.  Du begynner da å tvile på målene du har satt deg, du kjenner at viljestyrken til å jobbe mot målet ditt blir redusert og selvtilliten din daler. Du begynner å prate negativt til deg selv, «dette klarer jeg aldri å få til». 

 

Er du flink til å evaluere deg selv etter dårlige prestasjoner vil du kunne snu en slik negativ trend og utvikling. Du må da spørre deg selv;

 

  • Hva var det egentlig som skjedde i dag?
  • Hvorfor gikk det ikke bra?
  • Hva kan jeg ta med meg videre slik at jeg ikke gjør sammen feilen på nytt? 

 

Ved å evaluere deg selv kan du finne nye måter å komme deg videre på, kanskje hovedgrunnen til mangel på en god prestasjon var måten du pratet til deg selv på?  Alt for mange er eksperter på å snakke ned seg selv. Når du forteller til deg selv hvor dårlig du er så blir du i alle fall ikke bedre. 

 

En annen grunn til din dårlige prestasjon kan du gjennom evalueringen komme frem til var at du reagerte med sinne når du mislykkes i en situasjon, og at du da satte deg selv i en stresset situasjon. Sinne skaper stress som igjen fører til at du mister fokus og konsentrasjon på oppgavene som du skal løse. Fortsetter du å være sint på deg selv gjøres nye feil, du blir enda sintere og mister enda mer fokus og konsentrasjon. 

 

Når du har hatt en dårlig dag eller har prestert på et lavt nivå er evalueringen du gjennomfører i etterkant avgjørende for hvordan du klarer å snu utviklingen. 

 

Klarer du i steden å snu tankegangen din til å bli offensiv, «dette klarer jeg fordi ....», vil din offensive tankegang kunne gi deg mer motivasjon til å gjennomføre oppgavene som fører deg til målet ditt. Når motivasjonen øker vil du kjenne at viljestyrken din til å gjennomføre også vil øke betraktelig.

 

Gjennom en god evaluering avdekker du hvilke oppgaver du bør prioritere å rette fokuset ditt på fremover.

 

 

Fokus og konsentrasjon  

 

Et nyttig hjelpemiddel for å gjenopprette fokus og konsentrasjon er å bruke pusteøvelser til å finne igjen roen.

 

Når du har fått gjennopprettet fokus, konsentrerer du treningen din på å utføre oppgavene du skal løse på en perfekt måte.

 

Om du fortsatt opplever at du blir sint og får frem mer frustrasjon i dine tanker og følelser, kutter du og starter på nytt hver gang helt til sinne og frustrasjon ikke er en del av tankesettet og følelsene dine.

 

Ved å gjennomføre øvelsene du trener på gjennom praktisk trening også ved hjelp av visualisering, vil du forsterke ferdighetene dine ytterligere. 

 

Visualiseringen av øvelsene gjennomfører du ved at du ser deg selv gjøre øvelsene i detalj på en perfekt måte i et riktig tempo. Gjennomfør visualiseringen av øvelsene mange ganger hver dag til du føler de sitter. 

 

Når du visualiserer lager du dine mentale bilder der og da ved å utføre øvelsene perfekt ned til den minste detalj. 

 

For å forsterke fokus på målene dine,  bruk også visualisering til å se for deg at du når målene dine, og hvordan det føles. Se for deg omgivelsene det skjer i, hvor du er og hvem du er sammen med. Når du visualiserer på målene dine vil du øke motivasjonen og viljestyrken din til å jobbe målrettet med de oppgavene som fører deg til målet.

 

Viljestyrke og selvkontroll

 

Viljestyrke og selvkontroll er nøkkelen til å oppnå suksess sier Roy F. Baumeister og John Tierney. De har følgende 5 tips på hvordan du kan øke viljestyrken din  (kilde:  Boken Mental Styrketrening -  av Cecilie Ystenes Myhre).

 

Kjenn dine begrensninger

Du kan planlegge etter dine egne begrensninger slik at du kan bruke viljestyrken din mest mulig effektivt.

 

Prioriter det viktigste

Bruk viljestyrken på det som er viktigst for deg. Utfør de viktigste oppgavene tidlig på dagen når du er mest opplagt.

 

Sett frister 

Når du skal gjøre noe sett alltid frister på når det skal være gjennomført.

 

Lag en gjøremålsliste

Ikke la uferdige oppgaver surre rundt i hodet, få de ut av hodet og skriv de ned.

 

Positiv prokrastinering

Utsett og nekt deg selv ting før du har utført oppgavene du skal løse hver dag. Eksempelvis: Etter trening kan jeg se på TV. Eller yte før nyte.

 

Ditt idéelle spenningsnivå

 

For å finne ditt ideelle spenningsnivå er det gjerne en fordel om du er litt nervøs enten du skal løpe en distanse i et mesterskap, spille en viktig fotballkamp eller rett og slett holde en tale til alle dine medarbeidere i bedriften du er leder for.

 

Du skal kjenne den naturlige sitringen og spenningen i kroppen for å prestere på ditt beste.

Personer som er sterke mentalt er gjerne flink å evaluere seg selv og reflektere over situasjoner som oppstår underveis.

 

De er flinke til å ta med seg gode prestasjoner videre, og har dannet seg et bilde av hva var det som var så bra med det jeg gjorde i dag?  Slike personer tenker da; hva lærte jeg av denne situasjonen som jeg kan bruke neste gang jeg er i en lignende situasjon? 

 

Når du evaluerer deg selv må du være dønn ærlig og ha fokus på det som er viktigst for å få til ytterligere forbedringer til neste gang du skal prestere på et høyt nivå.

 

 

 

 

Ønsker du hjelp til Mental trening, håper jeg at du tar kontakt med meg.

 

Som sertifisert mental trener kan jeg også være din samtalepartner med fokus på deg og dine ressurser, om du er leder, idrettsutøver, eller en person som rett og slett ønsker å gjøre noen endringer i livet ditt.  

 

Jeg er klar for å hjelpe deg og/eller teamet ditt med:

 

  • Lagbygging
  • Mental trening
  • Oppfølging og utvikling av medarbeidere og ledere
  • Målbildeprosesser
  • Utarbeidelse av rutiner og arbeidsprosesser
  • Servicekvalitetsprogram - «det lille ekstra»
  • Tekstoppdrag

 

 

Send meg gjerne en e-post og forklar nærmere hva jeg kan hjelpe deg med, så tar jeg kontakt med deg. Du kan også ringe meg på 97670504.

 

Hører jeg fra deg?

 

Konsentrasjon og fokus-øvelser

 

Du kan trene opp din konsentrasjon og øke fokuset ditt. En måte å trene på fokus og konsentrasjon kan være å legge på distraksjoner som høyt støynivå eller andre distraksjons-effekter når du gjennomfører enkelte øvelser for å se om du likevel klarer å opprettholde fokus og konsentrasjon.

 

På bildene under finner du to øvelser jeg har laget.  Ta en titt på de og sjekk hvor fokusert og konsentrert du er.

 

 

PS: Jeg har fortsatt noen eksemplar igjen av boken "Ledelse er enkelt",  fyll ut bestilllingsskjema ved å trykke på knappen under, så sender jeg den til deg for NOK 200 inkl. porto.

Med vennlig hilsen

 

Bernt-Åge Grimstad