Fotballens festdag                

Fotballens festdag 

 

Det var en fantastisk stemning som møtte meg når jeg ankom Color Line stadion 16.mai. Denne flotte arenaen fyllte seg mer og mer for hvert minutt frem mot kampstart kl. 18:00. En utsolgt stadion med 10778 tilskuere var et faktum, og det var mange år siden sist. 

 

Forventningene før kampstart var store, for det var blitt sagt fra trenerhold at Aafk skulle gå offensivt til verks og gi hjemmepublikummet «valuta for pengene».

 

I minuttene før avspark runget Aafk-hymnen over stadion, og det var en sterk opplevelse igjen å kunne se alle med Aafk-skjerfene hevet høyt over hodet samtidig med at de sang; «Vi e oranje og blå , vi e laga av stål. Vi står samla i kampen for vårt lag Aafk.....»  

 

Likevel allerede når lagoppstillinga ble ropt opp følte jeg at det var «nåkke» som mangla .... Her skulle ikke Aafk gå offensivt ut slik som det ble sagt på forhånd??  

 

Når dommeren blåste i fløyta var dette helt tydelig, Aafk la seg i 5-3-2 på hjemmebane overfor et fullsatt stadion. Det skulle kontres på et Molde-lag (som til denne sesongen også har lagt om til dette «moderne» idiotiske systemet).

 

Ja Aafk lykkes med å spille i 5-3-2  mot Odd borte, men det var ikke vellykket hverken mot Lillestrøm eller HamKam i de påfølgende kampene.  

 

Så nå forventet vi at vi skulle få se et mer offensivt Aafk-lag i en variant av 4-3-3,  slik som planen var å spille denne sesongen. Folk vil se laget sitt spille rask fremmeroverfotball, og det var det et stort publikum trodde de skulle få se denne flotte 16.mai kvelden på fotballen sin store festdag.

 

Men Molde åpnet klart best og allerede etter 3 min satt den første ballen i mål. Like før pause stod det 0-2. Aafk hadde vel knapt nok et skudd på mål? 

 

Når lagene kom ut til andre omgang forventet vi derfor at Aafk hadde lagt om til en mer offensiv formasjon, men nei, 3 midtstoppere var fortsatt på banen og slik foregikk kampen helt til det var gått ca 70 min, da først ble en av midtstopperne «ofret», og det ble foretatt bytter som ga litt mer trøkk framover. 

 

Det ble ingen flere mål, kampen endte 0-2 og Molde kunne reise hjem til 17.mai-feiring med 3 poeng. 

 

Det var flott med med en fullsatt stadion, men om publikum skal komme tilbake i like stort antall, vær så snill,  spar oss for «feig» fotball. Vi vil se hurtig fremoverfotball med gjenvinning på motstanderen sin banehalavdel på vår egen hjemmearena.

 

Den tidligere Aafk-treneren Ivar Morten Normark synes jeg etter et Aafk-tap sa det så godt; «Om frykten for å tap blir større enn glæden av å vinn, da har vi et problem.» 

 

Så et råd til trener-teamet i Aafk, drill inn en offensiv formasjon (4-3-3 eller tilsvarende), med faste spillere i roller som de blir trygge i, da tror jeg gleden av å vinne etterhvert blir større en frykten for å tape. 

 

Lagbygging er å skape gode relasjoner mellom enkeltspillere og lagdeler, slik at den enkelte blir trygg i og mestrer sin rolle.  Om dette blir jobbet hardt med fremover, tror jeg det kan bli flere utsolgte kamper på Color lIne stadion, men folk kommer ikke tilbake i stort antall om laget fortsetter å legge seg lavt på vår egen hjemmebane. Nei, vi vil bli underholdt med god offensiv fremoverfotball når vi tar turen til CLS.   
 

Ja det tror jeg er veien å gå for å utvikle Aafk til å bli en topp klubb og oppfylle det langsiktige målet til klubben. Om det skal nås, så er publikum en viktig faktor. 

 

Under er en påminnelse om det langsiktige målet til Aalesunds Fotballklubb.

 

Fra 2025 skal Aafk:

  • Være en topp 6 klubb i Eliteserien, 

  • Minimum 33% av spillerne i A-stallen skal bestå av klubbutviklingsprosjektet eller lokale spillere. 

  • Klubben skal da ha en bærekraftig økonomi. 

  • Omsetningen skal være på 90 mill i 2025. 

  • Dette er hovedmålene som er satt i sportsplanen for klubben 2021 – 2025.

 

Visjonen er at Aalesunds Fotballklubb er Sunnmøre stolthet, hele Sunnmøre sin klubb.

 

Misjonen til klubben er:  Aafk – Gjør noe med deg. Det vil si at Aafk er en klubb som engasjerer, som fenger og rører ved vårt publikum.

 

Verdiene som skal prege klubben er: 

  • Profesjonell (grundig, utviklende, lojal og tydelig), 
  • Engasjerende (Lidenskapelig, stolt og med hjerte for Sunnmøre) 
  • Samlende (Folkelig, troverdig, repektfull og ydmyk).  

 

 

Lagånd - involvering og tilhørighet

 

God lagånd er smittende. Energi og entusiasme er byggeklosser i god lagånd. Der det er god lagånd vil det smitte over på alle deler av en klubb eller en bedrift,  for vi er alle på "samme lag" uavhengig av hvilken rolle vi har i eller rundt en klubb.

 

Involvering og tilhørighet handler om å skape stolthet for klubben,  slik at hele Sunnmøre slutter opp om klubben og det den står for. At de identifiser seg med Aafk, og er stolte av "klubben" sin. Vi er alle på samme lag, spillerne, andre medarbeidere, trenere/ledere, støttespillere/sponsorer/næringslivet, supportere, frivillige og resten av fotballfamilien.

 

Det er alle vi som er Aafk. Når «vi» (klubben) lykkes med involvering og tilhørighet overfor alle disse gruppene kommer vi følelsen frem. «Det er vi som er Aafk.»

 

Bygges laget rundt det å spille en offensiv publikumsvennlig fotball der alle jobber for hverandre, da tror jeg sunnmøringene vil strømme til CLS. 

 

Lykke til videre med sesongen!

 

Med vennlig hilsen

 

Bernt-Åge Grimstad

 

PS: Jeg har fortsatt noen eksemplar igjen av boken "Ledelse er enkelt",  fyll ut bestilllingsskjema ved å trykke på knappen under, så sender jeg den til deg for NOK 200 inkl. porto.