Hylekoret              

Bildet er fra Color Line Stadion før kampen mellom Aafk-Haugesund lørdag 13.august 

 

Hvordan reise seg etter nok et tap?

 

Nå er det Aafk som er kommet inn i en negativ spiral. Etter å ha erobret 8.plassen lenge, er laget nå havnet i nedrykksstriden med begge beina etter en lang rekke med kamper uten seier. Om du skal klare deg i Eliteserien må du jevnlig samle 3-poengere.

 

«Jeg har mest lyst til å gå under jorden», sa Bolkan Nordli til Sunnmørsposten etter kampen mot Haugesund lørdag 13.august. Han sa videre at «det kommer en ny mulighet neste helg mot Rosenborg», og skyter inn, «men det blir ikke enkelt å ta poeng borte mot Rosenborg».

 

Ja du brente noen store sjanser, men det får du ikke gjort noe med, fokuset må rettes mot hva kan jeg gjøre annerledes for å få ballen i mål ved neste anledning. For mye innen fotball handler om det mentale, hvordan vi håndterer ulike situasjoner som vi kommer opp i, hva du tenker i situasjonen, eller at du ikke tenker, men går mer eller mindre på autopilot. Du vet hva du skal gjøre. Den som tenker «å nei, nå må jeg ikke bomme igjen» vil nok sannsynligvis gjøre det. Det er frykten for å mislykkes som da er i førerset og stjeler ditt fokus der og da. 

 

Løsningen kan være visualisering, å se for seg den perfekte situasjonen, der du har det perfekte treffet på ballen, du kjenner det allerede når ballen har forlatt foten din at denne går i mål, og du ser nettet løfter seg bak keeperen som ligger langflat på kunstgresset og har måttet kapitulere. 

 

I Bodø/Glimt bruker de uttrykket «No regrets», så ikke beklag Bolkan for at du ikke scoret, rett heller fokus på det du kan gjøre noe med, og jobb med å utvikle det både gjennom visualisering og praktisk trening.

 

Du vet at du kan, det har du bevist utallige ganger tidligere.

 

Det at ting kan snu fort er det mange eksempler på tidligere. Vi husker kanskje det norske herre-landslaget i kampen mot Tyrkia i mars 2021 like etter at Ståle Solbakken overtok, ansikts-uttrykkene og kropps-språket til spillere og støtte-apparatet talte for seg. Norge sto mer og mer frem som et lag uten selvtillit med et lavere og lavere energi-nivå utover i kampen. Overskriftene etter kampen talte for seg (se bilde under).

 

 

I dag er ikke det norske herre-landslaget i fotball å kjenne igjen fra kampen mot Tyrkia i 2021, de nærmest strutter av selvtillit for tiden. Ja, ting kan snu fort om det blir trykket på de rette knappene. Likevel lagbygging tar tid og det er i motgang du viser hvor sterk du er mentalt, både som enkeltpersoner og sammen som et lag.

 

Vålerenga hadde en elendig start på årets sesong i Eliteserien, og lå på kvalikplassen (3.sist) på tabellen for ikke mange serierunder siden. «Vi sliter for tiden, bare å beklage for alle som er glade i Vålerenga», uttalte lagkaptein Jonatan Tollås Nation. Vålerenga stod med kun 3 seirer på de 12 første kampene.  

 

Hvordan tok Vålerenga tak i den situasjonen? 

 

Jo, 28.juni ansatte de Ann-Helen Gamlesanne som mental trener i klubben.  Siden den ansettelsen har ikke Vålerenga tapt en fotball-kamp. De har vunnet 5 kamper på rad, og i går var de bare sekunder fra å ta seier nr 6 på rad, men en 16.åring, Benjamin Faraas,  utliknet for Ham.Kam på overtid.

 

Det at Vålerenga har snudd den negative utviklingen er nok mer sammensatt enn at det bare er på grunn av den mentale treneren, likevel har nok mental trening mye større effekt enn mange ønsker å innrømme. 

 

Bildet fra Aafk-trening Color Line stadion onsdag 10.august 2022

 

Å snu en negativ trend

 

 

Vålerenga lå på 14.plass før ansettelsen av mental trener og hadde ikke vunnet en kamp i eliteserien siden 8.mai. Så det er helt klart at å få inn ressurser på mental trening har en stor effekt for et lag. I et nylig intervju med Nettavisen forteller Gamlesanne hvordan hun jobber med det mentale både når det gjelder enkelt-personer og det kollektive som lag. 

 

Når en ny person kommer inn i en gruppe og stiller «enkle» spørsmål rundt hvordan har du det og hvordan håndterer du dette, bidrar det til å snu litt på tankegangen. Så det er kanskje bare små justeringer som skal til for å løfte enkeltpersoner og en hel gruppe sine prestasjoner.

 

En mental trener gjennomfører samtaler en til en og har fokus på den enkelte i forhold til hva de ønsker å oppnå. Slik får de tips og veiledning på hva de kan justere på for å prestere bedre. Selv om det er laget som sammen skal prestere er det viktig at en mental trener «ser individet» og håndterer den enkelte ut i fra dennes ståsted  og slik får frem den enkelte sine sterke sider.  Så hva en mental trener snakker om med spillere, trenere og andre i og rundt et lag kan variere mye fra person til person. Et lag består av forskjellige individer som skal prestere sammen.   Vi er satt sammen ulikt og har forskjellig ballast med oss fra både på og utenfor banen. 

 

Mentale ferdigheter handler mye om at hver enkelt finner balansen og klarer å regulere spenningsnivået sitt både på trening og i kamp. Du må være tilstede der og da i situasjonene du skal løse til det beste for deg selv og laget ditt. Det er mange teknikker en mental trener kan lære den enkelte å bruke, der i blant visualisering av situasjoner som vil oppstå. 

 

Når vi presterer «dårlig» er det dessverre ofte frykten som tar overhånd, frykten for å tape, frykten for å mislykkes i ulike situasjoner. Det handler om  å snu denne tankegangen, minimalisere tankene i seg selv og nærmest kanskje også fjerne de helt slik at du til slutt mer og mer lærer deg å handle på instinkt og autopilot. Kutt ut tanker som «hva om…, ….dersom hvis, tenk om…» En mental trener kan hjelpe deg med å finne gode løsninger slik at du har riktig fokus og er konsentrert på å løse oppgavene dine.

 

Når vi er fokusert og konsentrert presterer vi bedre både på trening og i kamp. Høy intensitet på trening er viktig for å prestere godt i kamp. Om vi har det bra eller dårlig på andre områder i livet så  vil det påvirke våre prestasjoner på fotballbana.

 

For lag som er kommet inn i en negativ spiral er det ofte frykten som styrer, og når den tar overhånd da er det nesten umulig å snu en negativ trend og utvikling. Når du er redd for å mislykkes blir du anspent, du binder mye energi som du da ikke får ut i form av prestasjoner.

 

Når et lag har motgang tar hylekoret over, da kommer de som roper høyest på banen, «spillerne er for dårlig», «vi må ha en ny spiss, det er ingen som kan skåre mål»,  «skift trener», «sportslig leder er ubrukelig», «det er ingen som vil komme på stadion for å se laget når de spiller så dårlig», «nei dette går rett ned i OBOS», «vi har solgt oss til nedrykk».   

 

Jeg har ikke hørt noen i hylekoret som sier, «ansett en mental trener». Ja, kanskje løsningen ligger der?

 

Vi ser i alle fall at det virker for andre lag, og Vålerenga er det siste eksempelet på det.

 

En god mental trener ser hele mennesket, ikke bare fotballspilleren.

 

En mental trener kan hjelpe deg med:

 

  • Å knekke koden på hva som får ut energien din
  • Å få frem det som motiverer deg
  • Å få frem det som skaper trygghet
  • Å balansere speningsnivået ditt
  • Å trykke på de rette knappene som skaper utvikling
  • Å få deg til å se hva som skal til for å ta nye steg

 

Økte prestasjoner og utvikling gir påfyll av energi  og økt selvtillit.

 

Når et lag lykkes sammen ser det enkelt ut, ….og ja det er mulig å snu en negativ trend.

 

Mental trening kan hjelpe deg med å finne balansen i livet ditt og oppfylle drømmene dine!

 

Med vennlig hilsen

 

Bernt-Åge Grimstad

lagbygger og mental trener

 

En betenkt Aafk-trener Lars Arne Nilsen på Color Line stadion onsdag 10.august

har nok  fått mer å tenke på etter nok et tap  lørdag 13.august 

 

 Les  mer om mine tjenester og priser ved å trykke på knappen

«Mine tjenester og priser» 

 

 

Min Visjon:  Gjøre lagbygging enkelt

 

Gjennom lagbygging og mental trening hjelpe bedrifter, virksomheter, lag,

organisasjoner og enkeltpersoner i sin utvikling, og medvirke til at de 

får oppfylt sine drømmer.